Sami sobě cestovkou. Blog o cestování a výletech.

Pěšky z Radotína na Karlštejn

P

V sobotu 12. května jsme vyrazili na výlet s Michalovými kolegy z kanceláře, pěšky z Radotína na Karlštejn. Kvůli hlášeným bouřkám jsme si nevzali s sebou velký foťák a na konci toho trochu litovali – nakonec nepršelo a Karlštejn by si pořádnou fotku za odměnu zasloužil. Ale jinak moc povedená celodenní procházka.

Vyrazili jsme v 8:30 ráno z nádraží Praha-Radotín, kam jsme se nejprve museli dopravit hodinovou jízdou MHD. Radotín totiž nepatří k zrovna dostupným částem Prahy, takže jsme si museli hodně přivstat.

Našli jsme červenou turistickou trasu, které jsme se už po zbytek dne nepustili, a začali jsme hned zostra stoupáním do prudkého kopce, čímž jsme si odbyli fyzicky nejnáročnější část celého výletu.

Občerstvení po cestě

Družina, s níž jsme se na cestu vydali, si potrpěla na dodržování pitného režimu, a tak jsme se zastavili „na jedno“ v každé otevřené hospodě či restauraci po cestě. První zastávkou tak byla v 10:15 hospoda U Valtrů u Solopisk, s otevírací dobou od 11 hodin. Jeden odvážný kolega paní uprosil, a tak nám otevřela a načepovala ještě před otevíračkou. Pak toho své činu asi zalitovala, protože na slušnou žádost, jestli může na WC, jiného kolegu poslala do háje.

Další zastávkou byla restaurace Na Vyhlídce ve Vonoklasech krátce po poledni, kde jsme si my dva dali zmrzlinu a ostatní poobědvali.

Odpoledne nás cesta zavedla kolem zříceniny hradu Karlík (mapa). Je nutno sejít z cesty a vystoupat do hodně prudkého kopce. Cesta za to ale nestojí, z hradu téměř nic nezbylo, místo je dosti znečištěno toaletou neukázněných turistů a velkým ohništěm uprostřed. Kačka raději zůstala dole na cestě a dobře udělala.

Tohle zbylo z pevnosti Karlík, na které podle pověsti byly odkládány ženy, které nesměly vstoupit na Karlštejn. Byl by z toho docela hezký příběh o patriarchátu převládajícím do dnešních dnů, mužský hrad pečlivě udržovaný, a ženský v naprostých troskách. Bohužel není možné doložit, že takový zákaz kdy ve skutečnosti existoval a na šíření této fámy má velkou zásluhu historicky zcela nepřesný muzikál Noc na Karlštejně.

Malé ale příjemné překvapení, které nenajdete na žádné mapě, na nás naopak čekalo v obci Mořinka, hned vedle veřejného stolu pro odpočívající poutníky. Našli jsme tady na české podnebí malý zázrak v podobě volně přístupného záhonu s kaktusy a sukulenty (mapa).

V Mořince jsme také navštívili další hostinec, U Barchánků, kde jsme si dali další zmrzlinu.

Hrad Karlštejn

Zbytek cesty utekl poměrně rychle, odsud je to již jen pohodovým klesáním až ke Karlštejnu. Ten ale kvůli stromům a později domům z cesty není vidět, zůstal nám skryt až do poslední chvíle. Až z hlavní silnice obce Karlštejn se nám naskytl tento pohled.

Nahoru je to ještě pěkných pár výškových metrů, ale když už jsme došli až tak daleko, tak si to nemůžeme nechat ujít. Cestou pochopitelně míjíme spoustu krámků a obchůdků s turistickými cetkami, zejména pokud máte děti, připravte se na žadonění o koupi meče a dalších blbostí (aspoň my jsme byli svědky několika takových scén).

Vždyť už máš doma plastovej meč, dřevěnej meč, světelnej meč a Ty chceš ještě další meč??? Vždyť si s nima vůbec nehraješ.

Z nádvoří je krásný výhled na hrad.

Z hradeb je také krásný výhled do údolí na obec Karlštejn.

Cestou z hradu jsme ve zdi u cesty objevili zkamenělinu trilobita. Byla velmi ohlazená, takže jsme jistě nebyli první.

Když jsme se (my dva a ještě jeden mladý pár) dosyta pokochali hradem, připojili jsme se ke zbytku družiny, která mezitím zakotvila v restauraci U Královny Dagmar přímo pod hradem. Tam jsme ochutnali palačinku a zdejší domácí limonádu.

Druhý mladý pár, s nímž jsme navštívili hrad, byl Michalův kolega z práce a jeho přítelkyně z Malajsie, s níž si Kačka padla do noty a povídala velkou část celého dne. Ač z takové dálky, i slečna je toho názoru, že našim učitelům platíme nehorázně málo.

Cesta zpět

Od hradu je to k vlakové zastávce asi 2 kilometry, ale šli jsme ji přibližně hodinu. Jednak je odsud další úžasný výhled na hrad – v zapadajícím Slunci odtud vypadá večer asi nejlépe.

Jednak je po cestě spousta krámků a obchůdků a i když jsme nechtěli, občas nám to nedalo a museli jsme se zastavit. V jednom z nich (mapa) Kačka dostala další kamínek z cest do sbírky. Pán byl velice milý a měl dobrou náladu, něco, co v našich končinách potkáme málokdy. Z terasy tohoto obchůdku je velmi pěkný a ničím nerušný výhled na hrad pro poslední fotografii.

Užitečné informace

Jak se dostat na nádraží Radotín

Na nádraží Praha – Radotín se dostanete osobním vlakem z Hlavního nádraží. Jezdí každých 30 minut.

Nebo busem ze zastávek Na Knížecí nebo Smíchovské nádraží. Cesta z většiny míst v Praze (mimo samotný Radotín) trvá kolem hodiny.

Nedaleko nádraží je poměrně velké parkoviště, kdo jede autem, může ho nechat tam.

Cesta se dá samozřejmě započít i odjinud, shodli jsme se ale na tom, že Radotín má ideální polohu. Trasa pak měří kolem 19 kilometrů, což je právě tak akorát na pohodový celodenní výlet.

Mapa

Mapu celé procházky najdete zde. Celou dobu jdete po červené, takže se nedá prakticky zabloudit. Nejnáročnější část procházky je hned na začátku, kdy musíte vystoupat do prudkého kopce 130 výškových metrů, a poté o něco mírnější stoupání za zříceninou Karlík.

Trasa je značená dobře. Pozor ovšem na to, že byla nedávno přeznačená, takže některé informační tabule, na které jsme narazili po cestě, nejsou úplně aktuální.

Většina cesty vede lesem, po pěšině, jen malá část jde po silnici. Kromě krásného cíle se nemůžete těšit na příliš mnoho dalších zajímavostí. Když si zajdete asi 100 metrů do velmi prudkého kopce, můžete se podívat na zříceninu Karlík, která ovšem za ten výšlap rozhodně nestojí.

Daleko zajímavější nám přišla malá zahrádka s kaktusy a sukulenty, která není nikde značená, a kde roste volně několik druhů kaktusů. Najdete ji v obci Mořinka kousek od odpočívadla.

Občerstvení

Občerstvení po cestě zajišťuje několik venkovských hospod, na jejichž otevírací dobu se nemůžete příliš spoléhat. Cestou jsme potkali hospodu U Valtrů u Solopisk, restauraci Na Vyhlídce ve Vonoklasech a hostinec U Barchánků v Mořince.

Jídlo si můžete dát jen Na Vyhlídce, kam jsme dorazili něco krátce po poledni, takže v ideální čas. Někteří členové naší družiny tam jídlo ochutnali a nezaznamenali jsme žádné stížnosti. Ceny jsou přiměřené, za většinu jídel zaplatíte kolem 130 Kč. Jeden kolega z Moravy byl nadšený z toho, že točí pivo Holba – asi je u nás kolem Prahy těžko k dostání.

Přímo v obci Karlštejn je pak restaurace vedle restaurace, kromě stánků s blbostmi pro turisty je to asi tak jediné, co zde najdete. My jsme po návštěvě hradu zavítali do restaurace U Královny Dagmar přímo pod hradem a můžeme ji doporučit. Ceny jsou pražským pohledem a s ohledem na turistickou atraktivitu lokality vcelku příznivé (jídlo většinou kolem 150 Kč, palačinka 50 Kč, Gambrinus 30 Kč) a neměli jsme žádný problém. Jako bonus jsme viděli obřího zeleného volně poletujícího papouška, který patrně patří zdejším majitelům (bohužel se nám ho nepodařilo vyfotit).

Geocaching

Podél trasy je několik kešek, žádná však přímo na cestě. Museli bychom si zajít většinou pár stovek metrů mimo, a to se nám nechtělo. Ostatní z naší družiny nasadili na naše poměry dosti ostré tempo a tak jsme nechtěli zůstávat ještě více pozadu.

Přímo na hradě je jedna snadná virtuálka a jedna earth keška, kterou jsme nedali.

Fotografování

Během cesty moc zajímavých příležitostí k focení nenajdete. Plně to ale vynahradí samotný cíl, protože Karlštejn je hodně fotogenický a dá se fotit ze všech možných úhlů. Karlštejn patří k nejvíce profláklým hradům v ČR, takže asi těžko se vám podaří nějaký převratný snímek, ale do soukromé sbírky určitě potěší.

Vstupné

Na nádvoří hradu je volný vstup, platí se jen za přístup dovnitř. Základní okruh vyjde na 190 Kč a trvá hodinu. Exkluzivní okruh do „posvátných částí hradu“ vyjde na závratných 500 Kč a trvá 100 minut. My jsme tentokráte zavítali jen na nádvoří, odlovili jednu kešku, pokochali se krásným výhledem na okolí a obec pod hradem a s vidinou ještě poměrně dlouhé cesty domů se pomalu vydali na vlak.

Další zajímavosti

V obci Karlštejn najdete i Muzeum betlémů, Muzeum uniforem, Muzeum voskových figurín a Muzeum lehkého opevnění (bunkr vzor 37). Na ty nám už ale nezbyl čas a tak nemůžeme k ničemu z toho dát své doporučení.

Cesta zpět

Zpátky se vrátíte nejlépe vlakem z nedaleké vlakové stanice (od hradu asi 2 km). Osobní vlak jezdí každou půlhodinu, do Prahy to zvládne asi za 45 minut a v Praze staví v Radotíně, na Smíchovském nádraží a na Hlavním nádraží.

Líbil se Vám článek? Podělte se s ostatními

O autorovi

MKáčko

Jsme mladí manželé, Michal a Kačka. Kamarádi nám říkají zkráceně MKáčko. Chodíme na výlety po České republice, cestujeme po světě a píšeme o svých zkušenostech. Tohle je náš blog.

Přidat komentář

Sami sobě cestovkou. Blog o cestování a výletech.